2007: St. Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela: week 5

02-02-2014

30 April 1 Mei 2 Mei 3 Mei 4 Mei 5 Mei 6 mei
Maandag 30 April (Rustdag in Astorga)
Vandaag blijven we in Astorga. We hebben voor €4 overnacht in een albergues waar we voor  vandaag onze spullen mogen laten staan. De auberge is een privé auberge met goede kamers en wasgelegenheid. Toen de anderen echter hun spullen begonnen te pakken kregen we zelf ook wel zin om te gaan doch besluiten toch maar te blijven. Morgen, maar zeker overmorgen wordt het weer klimmen geblazen naar zo'n 1500 m hoogte. Een beetje rust kan geen kwaad, we gingen toch wel wat hard en het lopen over de grindpaden vergt het nodige van de knieën en heupen.
In tegenstelling tot het fantastische weer hier met temperaturen boven de 20 graden is het daar koud en bewolkt alhoewel het nu droog is en de zon zelfs een beetje doorkomt. We willen naar het museum maar dat gaat pas om 10 uur open.
We gaan nu wel een tikkeltje voelen dat we al lang onderweg zijn. Zelf verlang ik een beetje naar de kinderen en kleinkinderen en ben blij met hun foto's op de camera.

Aan het begin van de avond nog een e-mailtje naar Dick:
Hallo, lieve allemaal. Even een verslagje. 28 april waren we op weg naar Astora vanaf Villar de Mazarife. Aan gekomen in Hospital de Orbigo wilden we verder gaan maar namen een route die na 20 min. op een autoweg uitkwam. Dat was niets ,wel voor de fietsers. Terug en toen blijven slapen in Hospital de Orbigo. De volgende dag begon met regen, maar dat deert ons niet meer. Het was weer een hele mooie weg, omhoog, prachtig uitzicht en langs de kant veel bloemen. Nog een foto genomen van een boer die een kalf de fles gaf. Als maar verder, dan ineens zie je Astorga zo liggen. Het lijkt net of de kathedraal vlak bij is,maar nee lopen. We hebben een heerlijk auberge,toen ik de was ophing kwam er net een processie voorbij, een groot Mariabeeld droeg men op een soort draagbaar de harmonie ging voor . Daarna naar het Place de Major met volks dansen. Het hele plein vol mensen, heel gezellig.Maar toen kwam de regen , rennen naar een restaurant en heerlijk lasagne gegeten.We hadden het plan om een nacht te blijven en dachten een hotel te moeten zoeken, niet zo aantrekkelijk in de regen, morgen maar, en toen mochten we blijven, boffen. Vandaag daarom nog steeds in Astorga, kathedraal bezocht en het museum daar aan verbonden, verder alles dicht, het is maandag. Morgen 1 Mei, ook alles dicht en wij denken aan jullie en de Koninginnedag in Schipluiden met een beetje heimwee. Het is hier !2 graden en gaan morgen graag weer lopen, op naar Santiago. Liefs Hennes.

Dinsdag 1 Mei (-> Rabanal del Camino)
Als ik Dick bel zitten we in El Ganso en zijn op weg naar Rabanal del Camino, zo'n 7 km verder. We zitten bij een oude kerk met een mooie houten deur, wel vol houtwurm. Vandaag geen regen. Het is 1 mei en veel winkels zijn dicht.
Gistermiddag hebben we ons een beetje verveeld, er zijn wel terrasjes maar met deze kou is het buiten op een terras geen pretje. Vanmorgen dan ook met blijdschap weer op pad gegaan. Een heldere, zonnige lucht maar koud, koud! Je kon je handschoenen wel aandoen. Met twee jassen is het evenwel best te doen.
Het lopen vandaag was weer heerlijk, geen regen en zien de bergen bedekt met sneeuw. Vandaag is het licht klimmen maar morgen wordt het weer serieus werken met een klim naar 1500 meter hoogte.
Gisteren hebben we zelf gekookt, een omelet van 6 eieren, een beetje champignons en een paprika. Geen vlees, zelfs geen flesje wijn bij het eten. Normaal krijgen we bij het eten een fles wijn voorgezet.

Ik informeer naar het optreden van Sjors tijdens het koninginnefeest in Den Hoorn in het voorprogramma van de Maxima's. Ik wort gerustgesteld, het ging uitstekend. Ook het optreden van de Maxima's was geslaagd.

Om kwart voor drie stuur ik nog een kort smsje, het is hier koud en de kachel brandt.

Dick naar Santiago de Compostela

Woensdag 2 Mei (-> El Acebo)
De auto is afgeladen met allerlei spullen voor het huisje van Maartje en Henk in Italië. De bedoeling is in Frankrijk een aantal vrienden en mijn broer te bezoeken, enige dagen bij Maartje en Henk in Italië te verblijven en dan in twee dagen via St. Jean-Pied-de-Port naar Santiago de Compostela te rijden. Het moge duidelijk zijn, het wordt geen directe reis naar Santiago de Compostela.
Om 10:15 vertrek ik richting Santiago. De reis verloopt voorspoedig en tegen achten kom ik bij Maison Rouge waar ik moet afslaan naar La Vallade, een château dat geheel afbrandde tijdens de Franse Revolutie maar weer werd herbouwd. Ik ben hier eerder geweest maar dwaal zeker een half uur over allerlei "witte weggetjes" voordat mijn onderkomen in zicht komt. Om Hennes een beetje op stang te jagen wetende hoe haar slaapplaatsen in de algergues zijn, stuur ik een smsje: "Ik slaap in een château en jij?". Met Dick, mijn gastheer, eten we gemoedelijk in Château de Maveleix, een hotel restaurant dat gerund wordt door het Nederlandse echtpaar Willem en Marieke.

Mijn erste slaapplaats op La Valade.

Donderdag 3 mei (-> Cacaelos)
Volgende week heeft gastheer Dick een seminar en er moet nog behoorlijk wat geregeld worden. Ik ga met hem mee naar de locatie waar de seminar zal worden gehouden en maai 's middags, gezeten op een heuse gemotoriseerde maaier, het gras achter het château. Dick heeft 's avonds gasten en een zakelijke bespreking en ik besluit ergens in de buurt te gaan eten. Het door Dick aangeraden restaurant blijkt gesloten te zijn en verder zoeken in de plaats levert niets op. Uiteindelijk ga ik maar weer naar het mij bekende Château de Maveleix om te gaan eten. Marieke vertelt dat een Hollands gezelschap vanavond een aantal 50-jarige verjaardagen komt vieren, dat het wel eens luidruchtig zou kunnen worden en geeft mij een tafeltje uit de buurt van de gereserveerde feesttafel. De luidruchtigheid blijkt mee te vallen.

Even na achten krijg ik een smsje binnen van Hennes: "kasteel leuk! Wij in Cacabelos, iets te veel 31 km. Waar ben je nu? H." Ik sms terug waar ik zit, neem na de koffie afscheid en vertel Marieke dat ik morgen vertrek.
De gasten van Dick blijven slapen en ik bied aan morgen de benodigdheden voor het ontbijt te kopen.

Vrijdag 4 mei (Hennes -> Trabadelo, Dick -> Cubjac)
Haal 's ochtends brood en vertrek na het ontbijt even na tienen naar Cubjac, een plaats zo'n 60 km zuidelijker om te zien of Stef en Cor thuis zijn. Ze zouden er zijn hadden ze voor mijn vertrek naar Frankrijk verteld maar ik had niet gezegd wanneer ik langs zou komen.
Het laatste stuk ga ik binnendoor en aan het eind van de weg, ik sta naast een begraafplaats, pak ik de routebeschrijving die ik van Stef heb mee gekregen. Volgens zijn beschrijving moet ik na de begraafplaats linksaf en bij het huis met de gasflessen weer links het pad op. Alles klopt want even later sta ik voor hun huis en zie ik Stef op het balkon verschijnen. De begroeting is allerhartelijkst. Er zijn meer bekenden blijkt even later. Met Cor en Stef, Michel en zijn vriendin Elina maken we 's middags een rondrit door de omgeving van Cubjac. Stef wil nog even bij zijn vriend Willem langs om een reservering voor iemand te bevestigen.
En, tot mijn verrassing, kom ik voor de derde keer op Château de Maveleix aan. Mijn geloofwaardigheid bij Marieke wordt er niet groter op.
Tegen zessen krijg ik een sms van Hennes: "Zo, waar ben je nu? Geniet maar. Wij pracht tocht heel zwaar. Zijn in Trabadelo. Kus H".  Volgens mijn lijstje hebben ze nu nog 171 km te lopen, dwz, over zo'n 7 á 8 dagen dien ik in Santiago de Compostela te zijn.
's Avonds wordt er gebarbecued, plannen gemaakt voor de volgende dag en de slaapplaatsen geregeld.

Zaterdag 5 mei (Hennes -> Cebreiro, Dick -> Méjannes le Clap)
Na het ontbijt ga ik op weg naar Ton en Annet in Méjannes le Clap, een rit van 440 km. Ik besluit binnendoor te gaan. Het is een mooie rit maar echt opschieten doet het niet. Maar goed, ik heb de tijd, laat ik dus maar genieten.
Aan het begin van de middag bel ik Ton. Ze zijn op zoek naar een nieuwe auto en momenteel niet thuis. Natuurlijk ben ik van harte welkom en ze denken aan het eind van de middag weer thuis te zijn.  Het doet me goed ze weer te zien. De laatste keer, begin november 2006, waren ze druk bezig met de verbouwing van hun woon- en eetkamer en heb ik nog een handje meegeholpen. Nu zijn ze bezig met de logeerkamer en kan ik weer een handje helpen met het versjouwen van spullen.

Zondag 6 Mei
(Hennes -> Triacestela, Dick -> Italie)
Krijg aan het eind van de ochtend een sms van Hennes, ze zijn in Fonfria, het is er mooi of zoals ze in telegramstijl schrijft "mooi, boeren, zon" en dat ze vanaf vanavond nog zo'n 133 km hebben te gaan. Voor mij betekent het dat zij nog ca 6 á 7 dagen te gaan hebben.
's Middags maken we een toer door het franse landschap en sluiten dit thuis af met het opentrekken van een fles wijn.

Morgen ga ik op weg naar Maartje en Henk in Italië. Ik wil ook nog langs Jan en Sarien die in Brouilla, even ten zuiden van Perpignan, een huis hebben. Ik denk dat dat er niet inzit want zaterdagochtend moet ik in Santiago zijn. Vanaf Maartje daar naar toe is zeker twee dagen rijden en bij Maartje en Henk wil ik minimaal twee dagen blijven. Het wordt nog haasten.