2007: St. Jean-Pied-de-Port - Santiago de Compostela: week 1

02-02-2014

1 April 2 April 3 April 4 April 5 April 6 April 7 April 8 April
Zondag 1 April, dag 0
's Middags nog even bij Abke en Rob langs geweest waar o.m. het plan van vertrek ter sprake kwam. Onze bedoeling was vanaf de Aldi in Delft met tram 1 naar Den Haag HS te gaan en daar de Thalys te pakken. "Dan kom je even later weer langs Delft" was de reactie van Rob. Nooit bij stil gestaan, de reis hebben we geboekt in Den Haag en hebben Den Haag  als zodanig als vertrekpunt van onze reis gekozen.
's Avonds via internet even snel de aankomsttijd van de Thalys in Rotterdam en de mogelijke vertrektijden uit Delft opgezocht. We kunnen bijna een uur later van huis vertrekken! Nog gauw Gerda met de latere vertrektijd en dus latere ophaaltijd gelukkig gemaakt.

Maandag 2 April 2007 (Vertrek -> St. Jean-Pied-de-Port)
Exact 06:00 uur gaat de wekker, de dag van vertrek voor de wandel- respectievelijk pelgrimstocht naar Santiago breekt aan. Eerst met de trein van Delft naar Rotterdam, daar op de Thalys naar Parijs en in Parijs overstappen op de TGV naar Bayonne. In Bayonne moeten we overstappen om de lokale boemel naar St. Jean-Pied-de-Port te hebben, de vertrekplaats van onze bijna 800 km lange voettocht naar Santiago de Compostela
Het kost enige moeite om er zo vroeg uit bed te komen. Dick is er al uit en zet vast de verwarming wat hoger en het espresso apparaat aan want koffie is zo vroeg wel nodig. Klaar voor vertrek vinden we in de hal de vloer bezaaid met glas van de glazen lampenkap die 's nachts spontaan uit elkaar is gevallen. Ik had 's nachts wel wat gehoord, was gaan kijken maar had niets ontdekt. Met zoveel scherven kan de reis niet fout gaan!
Om 06:55 halen we Gerda op en vertrekken naar station Delft voor de trein van 07:15 naar Rotterdam. Het afscheid bij het station is rommelig en snel, een personenwagen met aanhanger wil op onze plaats parkeren en blokkeert de toch al smalle doorgang volledig.
Even na achten probeert Dick mij te bellen of we comfortabel in de Thalys zitten maar mijn mobiel staat uit.

Tegen half zes bel ik Dick die buiten heerlijk in het zonnetje zit, nippend aan de whisky. We zijn net in Bayonne aangekomen, het weer is matig en de trein naar St. Jean-Pied-de-Port vertrekt even over zessen. De overstap in Parijs, waarvoor we een uur de tijd hadden was maar net goed gegaan. Bij navraag welk station we moesten hebben werden we naar het verkeerde station gestuurd. Met de taxi en een chauffeur die constant riep "jullie halen het wel, jullie halen het wel" kwamen we 1,5 minuut voor vertrek van de TGV op het goede perron aan, precies voor de coupé die we moesten hebben.

Maartje belt 's avonds Dick, ze is nieuwsgierig naar mijn eerste belevenissen en zijn eerste dag. Hij kan haar geruststellen, we zijn goed aangekomen.

Dinsdag 3 April (-> Roncesvalles)
Nieuwsgierig naar het weer in de Pyreneeėn leest Dick in de ochtendkrant dat voor dat gebiedt erg wisselvallig weer wordt verwacht met veel bewolking en vooral in de westelijke Pyreneeėn veel regen. In de hoge bergen kan ook natte sneeuw of sneeuw vallen en er bestaat kans op onweer. En voor de komende dagen blijft het daar nat en wordt het ook nog meer wind verwacht.
De tocht vandaag was zwaar met redelijk wat regen onderweg. Met thermohemd, vest en het jack van Henk heb ik het echter niet koud gehad. Een tegenvaller is wel dat de clip van de heupgordel van mijn rugzak stuk is gegaan.

Om ongeveer half zeven bel ik vanuit Roncevalles Dick die op dat moment met Hans Vriend aan het tennissen is en vertel hem dat we een slaapplaats hebben gevonden bij een allervriendelijkste vrouw die, met veel beschikbare slaapplaatsen in het klooster, duidelijk op pelgrims is ingesteld. Tijdens het gesprek met Dick begin ik het toch wel  wat koud te krijgen.

Vanavond gaat hij naar de ledenvergadering van de Rabobank in de Dorpshoeve waar "Op Hodenpijl" op de agenda staat, het project van Dirk en Tilly Post. Dit project is een uitvloeisel van hun pelgrimstocht naar Santiago de Compostela.

Aanvulling Dick: Ik vertel Dirk dat ik 17 mei helaas niet bij de opening van "Op Hodenpijl" kan zijn omdat ik dan op weg ben naar Santiago de Compostela om Hennes en Gerda op te halen. Op zijn vraag of ze in het hotel van het Nederlands echtpaar in St. Jean-Pied-de-Port hebben overnacht moest ik ontkennend antwoorden, het hotel was nog gesloten. Mocht ik er echter op mijn reis langskomen dan moet ik zeker de groeten van Dirk en Tilly overbrengen.

Woensdag 4 April (-> Zubiri)
Het is erg vochtig onderweg, veel modder en soms zelfs hagel. Al met al was het tot nu toe best heftig. De heupband van mijn rugzak is provisorisch gemaakt, voorzichtigheid is dus geboden. Onderweg ben ik op een glibberig pad uitgegleden en over de rand van de weg gevallen waarbij ik mijn hand heb bezeerd. Een behulpzame Ier heeft mij geholpen bij het uit de greppel klauteren.

Na een enerverende tocht over modderige, natte, kleiachtige en glibberige paden zijn we nu in Viskarret waar we onderdak vinden bij een vriendelijke mevrouw die voor ons de was gaat doen.

Mijn hand is gelukkig niet pijnlijk maar zit wel in het verband. Even na zessen belt Dick en doe ik mijn verslag.

Donderdag 5 April (-> Pamplona)
Onderweg kolken de rivieren van het vele regenwater. We beginnen de smaak van het wandelen te pakken te krijgen, mede door de aanwezigheid onderweg van andere pelgrimgangers, alhoewel, "..de Vlaardingse vaart is ook leuk" volgens Gerda.

Onderweg horen we dat afgelopen maandag, onze eerste wandeldag, een wandelaar na 18 uur in de sneeuw te hebben gelegen, is overleden. Een tweede wandelaar ligt nog in het ziekenhuis. Waarschijnlijk hebben zij tegen het advies in, toch de hoge route genomen.

In Pamplona vinden we onderdak bij een Duitser met een groot huis met veel slaapplaatsen.

Naar het thuisfront sturen we  de volgende mail:
"Lieve Allemaal, 2 dagen gelopen. Gisteren naar Roncesvalles 28 K.M. vandaag naar Zubiri 26 k.m. dus heel trots op ons zelf. Het was vochtig weer erg modderig. We krijgen lol in dit leven sinds 2 uur. Zelf gekookt, soep en brood, de bestelde ham zat er niet bij maar wel de wijn. Wat meegemaakt. In de modder gevallen, net over het randje, door Ieren gered. Alles is hier gewassen dus het kan niet meer stuk. Morgen naar Pamplona! Hennes
Hi Dick
Dit mag naar de wandelgroep. Riet Noort adviseerde ons om de 1 week niet meer dan 15 km te lopen. rustig opbouwen. maar dat gaat niet. iedereen loopt en je loopt mee. zo hou je contact en “s-avonds is het dan gezellig en leef je met elkaar mee. We lopen nu met boomstokken, kunnen we niet meer uitglijden in de modder. En ik heb van die mooie stokken thuis staan, had ik ze maar meegenomen.
Net sneeuwde het buiten. Toch zijn we niet te vroeg vertrokken.
Groetjes en liefs van Hennes en Ger."

De e-mail heeft Dick ongekuist doorgestuurd naar de wandelgroep. 's Avonds is hij met Abke naar de schouwburg geweest, "Heksenjacht" van Arthur Miller. Vonden het een goed stuk.

Vrijdag 6 April (-> Cizur Menor)
Vandaag naar Cizur Menor gelopen, maar 5 km vanaf Pamplona. Er is zon en de rugtas is gemaakt.
Na in Cizur Menor een slaapplaats te hebben gevonden zijn we met de bus naar Pamplona teruggegaan. Het is vandaag Goede Vrijdag en in de kathedraal van Pamplona wonen we een mis bij. Na afloop van de mis is er een processie met de huilende Maria. Honderden mensen staan al in afwachting van de processie te wachten. Gelukkig is het nu droog want bij regen gaat de processie niet door, de Madonna mag niet nat worden.

De Duitse eigenaar van het hotel heeft de rugzak gemaakt met onderdelen van achtergebleven, nooit meer opgehaalde rugzakken. Het is een wat autoritaire man die rustig in de slaapkamer van jonge meiden komt die nog in hun bh staan.
Het lopen gaat beter, we moeten wel nog aan alles wennen, de eersten worden al om 6 uur wakker en beginnen dan wat te rommelen met hun bagage en met toilet maken.

Zaterdag 7 April (-> Puenta la Reina)
Over de helling van de Siėrra, lopen we recht op de windmolens af die deel uitmaken van de windenergiecentrales van Navarra.

Op de pas is een kapel, het moderne pelgrimsmonument (zie foto) en een bord met informatie.

Ik stuur Dick een sms-je: "zitten in Reina, nog 672 km, het gaat goed, slaap bij monnik".

Zondag 8 April (-> Estella)
1-e Paasdag. Als ik bel is Dick met Sjakie aan het wandelen. Hij is met de motor naar Maartje en Henk gegaan, heeft daar gebruncht en 's avonds meegegeten: asperges! In eerste instantie zou hij met de auto gaan maar net voor hij de A4 op wilde hoorde hij van de file tussen Reewijk en Woerden. Snel omgedraaid en toen maar de motor genomen.

Mooi weer, lekker van de zon genoten. Samengevat kan ik zeggen: het gaat goed met ons.
(De opname van dit gesprek is helaas verloren gegaan).