2010: Cahors - St. Jean-Pied-de-Port: week 3

Maandag 31 Mei
Geen verslag.

Dinsdag 1 Juni
Gisteren 20 km gelopen en overnacht in Luppé Violles. Bij het huis waar we sliepen was een grote tuin waar al onze natte spullen heerlijk konden drogen.
We starten in Aire-s-l'Adour, een schattig plaatsje met leuke winkeltjes en een mooie kerk die we hebben bekeken. We begonnen vroeg met lopen, het gaat lekker en voor we het weten zijn we 17 km verder. Het blijft de hele dag bewolkt, er is weinig zonnig, het zijn lange wegen en veel druiven en maïs in de velden.

Vreselijk veel gelopen, zo'n 32 km. We moesten wel want door de aanleg van een grote nieuwe autoweg konden we de man die ons naar de bestelde gîte zou brengen niet bereiken. Dit betekende dus doorlopen.

Ondertussen hebben we al veel leuke adressen van chambre d'hotes.

Over het algemeen zijn het jonge, artistieke gezinnen die aan zoiets beginnen en die ook nog lekker kunnen koken. Maar het is er wel duurder dan bij de gîtes.
Vanavond slapen we in Miramont Sensacq en, voor de eerst tijdens deze reis, in een geweldige, ouderwetse
gîte. De eigenaar heeft zelf de Camino gelopen en laat het aan je beleefdheid over wat je voor het eten wilt betalen. Voor het slapen zelf vraagt hij 4 euro.

Woensdag 2 Juni
We verwachten maandag in St. Jean-Pied-de-Port te zullen aankomen en dinsdag met de trein naar huis te kunnen. Ik stuur Dick om 10:27 een sms-je met het verzoek of hij op internet bij de SNCF wil kijken naar TGV aanbiedingen voor die dag.

Donderdag 3 Juni
Dinsdag naar huis redden we niet, het wordt woensdag en sms dit naar Dick.

We zijn nu in Pomps, zo'n 6 km voor Arthez-de-Béarn. Het was vandaag een hele klim, niet zo vreselijk ver maar hoog, hoog en heet.
Het was niet onze dag want we zijn voor de eerste keer tijdens deze tocht fout gelopen. Gelukkig hadden we dat snel door maar even later liepen we weer verkeerd maar ook dit ontdekten we vrij snel. Na enig dwalen en met hulp van een boer kwamen we terecht bij een kerk waar echter geen water te krijgen was. Toen maar een kaasje gekocht dat we op het kerkhof hebben zitten opeten.
Na wat doorlopen bij een privé adres heerlijke koffie gedronken en vers water gekregen.

Het biertje bij
de épicerie in Pomps smaakt goed en we gaan de gîte die we besproken opzoeken. Echter, er is geen mens te bekennen terwijl alles openstaat. Toch maar voorzichtig een douche genomen, daarna weer terug naar de épicerie en in het dorp eten gekocht.
Bij het reserveren 's ochtends van de gîte municipal heb ik wel door de telefoon gezegd dat we bij hem zouden eten. Kennelijk een misverstand. Uiteindelijk is hij eten komen brengen.

Met een goede, hete zon zitten we, al met al, wel te genieten. Morgen willen we ca 20 km lopen, dat wordt net als vandaag ook weer een zwaar stuk, we moeten de berg over. Het landschap is heel lieflijk met hele kleine dorpjes, je komt bijna niemand onderweg tegen.

De laatste planning is dat we woensdag de trein willen nemen.

Vrijdag 4 Juni
Geen verslag

Zaterdag 5 Juni
Vandaag prachtig, heet weer wat het lopen best zwaar maakte. En in een zwoele hitte zien bij te komen is ook niet alles. De tocht zelf was wel weer heel mooi. We zijn dan ook geheel tevreden.
Overnachten in een gîte in Navarrenx.

Zondag 6 Juni
We zitten in St. Palais in een klooster bouillon te drinken en denken daar ook maar te gaan eten als Dick belt. Het klooster is groot en heeft een mooie binnentuin. Het is van de Franciscanen geweest die het zo'n 4 jaar geleden hebben verlaten.
Het is behoorlijk druk in St. Palais, waarschijnlijk omdat daar drie trekroutes bij elkaar komen, die van Le Puy-en-Velay en nog 2 andere, noordelijke routes. De plaats heeft veel hotels en moet dus haast wel iets bijzonders hebben.

De bedoeling was om in Aroue te slapen maar daar was geen plaats meer, wel in het zo'n 5 km verder gelegen St. Palais. Daar naartoe lopen volgens de GR 65 route zou nog een behoorlijk stuk lopen zijn. Gelukkig krijgen we een lift van twee Canadezen die met de taxi op weg naar St. Palais zijn.

In het algemeen zijn we vroeg op pad, hebben zo omstreeks elf uur een pauze en zijn tegen een uur of twaalf wel een beetje op. Vanochtend gingen we al om kwart over zeven op pad. Onderweg voor onweer moeten schuilen. Het is nu behoorlijk afgekoeld en ik heb het zelfs koud.
Voor morgen hebben we een gîte in Ostabat en voor overmorgen iets in St. Jean-Pied-de-Port. En dan woensdag met de trein naar huis.